Nyt non-stoppina!

Tämä kurssi on sinulle joka haluat ottaa hevosen painon haltuun terveellisesti, tuloksellisesti!

Hevosen painonhallinta 2.4.

Ensimmäinen osio avautuu heti oston jälkeen. Löydät sen sisäänkirjautuneena omasta profiilistasi. Uusi osio avautuu aina viikon kuluttua edellisestä. Kurssilla on yhteensä 6 osiota, joten se kestää 6 viikkoa. Tämä helpottaa kurssin opiskelua, sillä kurssilla on runsaasti materiaalia.

Kurssimateriaali on käytettävissä 6 kuukautta ostosta Hevoskoulutus.fi palvelussa.

Kurssi on tarkoitettu itsenäiseen opiskeluun. Se antaa sinulle valmiudet laihduttaa ja hallita hevosesi painoa terveellisesti ja tehokkaasti erilaisissa olosuhteissa.

Kurssilla on:

• Luentoja
  • Paljon tulostettavaa materiaalia
  • Erilaisia tehtäviä hevosen laihdutuksen avuksi ja painonhallintaan

Kurssilaisille on oma keskusteluryhmä Hevoskoulutus.fi -palvelussa.

Tällä kurssilla sukellamme syvälle hevosen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin!

Painonhallinta ja laihdutus vaikuttavat hevoseen kokonaisvaltaisesti. Siksi kurssilla käsitellään kattavasti hevosen elämää, terveyttä, lajityypillistä käytöstä, aineenvaihduntaa, liikuntaa ja ruokintaa. Huomioimme hevosten yksilölliset erot ja autamme sinua taklaamaan aikatauluongelmia ja ruokinnan haasteita.

Kurssi toteutetaan kokonaan Hevoskoulutus.fi -alustalla.

Kurssin sisältö:

1. Aloitus

• Luentoja (4 oppituntia)
  • Työkirja

2. Hevosen lihas- ja lihavuuskunnon arviointi

• Luentoja (13 oppituntia)
  • Työkirja

3. Yleistä lihavuudesta

• Luentoja (5 oppituntia)
  • Tietoa rotukohtaisista eroista
  • Miksi hevoset lihovat
  • Paljon muuta aiheeseen liittyvää

4. Ruokinta ja aineenvaihdunta

• Luentoja (8 oppituntia)
  • Tietoa ruokinnan suunnittelusta
  • Erilaisia laskureita ruokinnan suunnittelun avuksi
  • Aineenvaihduntasairauksista
  • Ruokinnan järjestämisestä käytännössä

5. Liikunta

• Luentoja (7 oppituntia)
  • Liikunnan suunnittelu ja järjestäminen käytännössä
  • Erilaisia laskureita liikunnan suunnitelun avuksi
  • Tietoa oheisliikunnasta

6. Painonhallinta

• Miten siirrytään laihdutuksesta painonhallintaan (2 oppituntia)
  • Kurssin yhteenveto
  • Lopputehtävä

Kouluttajina kurssilla toimivat hevoshieroja Miisa Wikman sekä hevostalousagrologi Jutta Kolehmainen.

Lue painonhallinnan verkkokurssista medioissa:

Hevosurheilu 13.8.2023

Hevosen laihdutus on tahdon asia – “Lihavaan hevoseen pitää suhtautua kuin sairaaseen hevoseen”

Tutkimusten mukaan jopa 45 prosenttia harrastehevosista on nykyään lihavia tai sairaalloisen lihavia.

Hevoshieroja Miisa Wikman näkee työssään paljon eri kokoisia hevosia ja pitää verkkokursseja hevosen painonhallinnasta. Hän näkee ihmisten omien uskomusten ja asenteiden seisovan usein hevosen laihduttamisen tiellä. Hevosen ylipainoon suhtaudutaan paljon tunneperäisemmin kuin vaikka jännevamman kuntoutukseen, vaikka molemmissa on periaatteessa kysymys samasta asiasta – sitoutumisesta siihen että hevonen saadaan terveeksi.

Hevosurheilu 13.8.2023

Mitä pullukan ruokinnasta tulisi tietää?

Analysoitu heinä on ruokinnan lähtökohta.

“Myös riittävästä kuiva-aineen saannista on huolehdittava, hevosta ei saa näännyttää nälkään. Painonhallinnassa päivittäisenä kuiva-aineen määränä 1,2 prosenttia hevosen painosta on mielestäni vielä ok, mutta tämän alle mentäessä on hevosen oltava eläinlääkärin seurannassa. Lisäksi energian mennessä minimiin ja hevosen kituuttaessa liian niukalla rehumäärällä, menee elimistö säästöliekille, jolloin se pitää kahta kovemmin kiinni vararavinnosta eli läskistä.” Tämä ei laihduta hevosta”, Kolehmainen sanoo.

Helsingin Sanomat 21.12.2022

MONELLA omistajalla voi olla ennakko­käsityksiä ihmisten laihdutusprojekteista, mikä heijastuu hevosen laihduttamiseen.

Laihdutusta hankaloittavat myös käytännön syyt. Jos hevonen ei asu omassa tallissa, omistajan voi olla vaikea vaikuttaa siihen, kuinka usein hevonen syö ja miten se ulkoilee.

Miisa Wikmanin viesti omistajilla on kuitenkin lohdullinen: hevosen laihduttaminen ei ole työlästä eikä vaikeaa.

Se vaatii ruokinta- ja liikuntasuunnitelman, johon omistaja sitoutuu pitkäjänteisesti.

”Suomi on täynnä asiantuntijoita, joilla voi teettää ruokintasuunnitelman. Hevosen kävelyttämiseen menee sama aika kuin mitä sitä liikuttaisi muutenkin. Laihtuminen on hidas prosessi, mutta hitaasti tehtynä se tuottaa parhaat tulokset.”

Hevosenomistaja (Suomen Hevosenomistajien Keskusliitto Ry)
4/2021

Hevosen ylipaino on omistajalle arka paikka

Syynä voi olla myös liikunnan ja ruokinnan laadun riittämättömyys, hevoshieroja Miisa Wikman sanoo. Wikman on erikoistunut hevosen biomekaniikkaan ja valmennusfysiologiaan ja tarjoaa verkkokursseja hevosen laihduttamiseen. Wikmanin mukaan suurelle osalle hevosenomistajista on haastavaa arvioida luotettavasti,
miten rankasti hevonen liikkuu ja kuinka paljon se syö.

Hevosen painonhallinnan verkkokurssi 2.4.

• Kurssilla on 6 osiota, yhteensä 39 oppituntia.
  • Ensimmäinen osio aukeaa heti osallistumisen jälkeen Hevoskoulutus.fi palvelussa (kurssi löytyy omasta profiilista, tunnukset palveluun luodaan oston yhteydessä).
  • Uusi osio aukeaa aina 7 vuorokauden kuluttua edellisestä, kurssin kestäessä 6 viikkoa.
  • Kurssimateriaali on käytössäsi 6 kuukautta osallistumisesta Hevoskoulutus.fi palvelussa.
  • Kurssi sisältää luentoja, tekstiä, laskureita, tehtäviä sekä tulostettavaa materiaalia.
  • Luennot ovat katsottavissa Hevoskoulutus.fi palvelussa.
  • Kurssilla on oma keskusteluryhmä Hevoskoulutus.fi palvelussa.
  • Kouluttajina hevoshieroja Miisa Wikman sekä hevostalousagrologi Jutta Kolehmainen.

hevosen terveys

Hevosen painonhallinta 2.4.

Hevosesi painonhallinta haltuun – ota askel kohti terveempää tulevaisuutta! 6 viikkoa, 39 oppituntia ja lukematon määrä uutta tietoa odottavat sinua! Hevosen painonhallinnan verkkokurssilla saat kaiken