Hevosen / ponin painoraja

Ensimmäisellä laskurilla voit laskea hevosellesi tai ponillesi ideaalin painorajan. Toisella laskurilla voit laskea kuinka paljon hevosesi kantaa kuormaa (varusteet sekä ratsastaja).

Laskurit eivät huomioi yksilöllisyyttä kuten hevosen ikää, terveydentilaa, peruskestävyyskuntoa, koulutustasoa eikä työtä mitä tehdään, vaan antavat ainoastaan laskennallisen keskiarvon kuorman koosta.

Huippusuosittu Hevosen painonhallinnan kurssi palaa takaisin valikoimiin! Laihduta hevosesi turvallisesti, terveellisesti, stressittömästi ja pysyvin tuloksin. Tule mukaan kurssille!

Mikä on hevosen ja ponin painoraja?

Hevosen terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta kannettavan kuorman (ratsastajan) painolla on valtava merkitys sekä fyysiseen suorituskykyyn että vammojen ennaltaehkäisyyn. Hevosen kuormankantokyky on aina yksilöllinen. Mitä suurempi kuorma hevosella tai ponilla on, sen raskaampi fysiologinen kuormitus. Toisaalta, mitä parempi fyysinen kunto hevosella tai ponilla on, sen raskaampia kuormia se myös kestää väsymättä. Fyysiseen kuormitukseen ja terveyteen vaikuttaa merkittävästi varusteiden sopivuus, pohjat joilla ratsastetaan, askellajit joita ratsastetaan sekä liikunnan kesto, hevosen ikä, terveydentila, rakenne, lihas- ja lihavuuskunto sekä muita yksilöllisiä tekijöitä. Ratsastajan taidoilla ei ole todettu tutkimuksissa olevan juurikaan merkitystä painon näkökulmasta.

Hevosen painoraja

Ideaali ratsastaja painaa alle 15% hevosen omasta painosta (esimerkiksi 500 kiloisella hevosella jolla on 6kg painava satula ideaali ratsastaja on alle 75 kiloinen, 600 kiloisella hevosella alle 90 kiloa). Hevosen fyysinen kuormitus kasvaa mitä enemmän ratsastaja painaa suhteessa hevosen omaan painoon. 20% hevosen omasta painosta on keskiraskas kuorma ja kun ratsastajan paino nousee lähemmäs 25% hevosen omasta painosta kaikissa tutkimuksissa hevosten stressi ja fyysinen kuormitus on merkittävä. Laskurilla voit laskea millainen voisi olla sinulle sopivan kokoinen hevonen. Huomaathan että laskurit eivät koskaan huomioi yksilöllisiä muuttujia kuten hevosen ikää, terveyttä, lihas- ja lihavuuskuntoa, pohjia joilla ratsastetaan, askellaji mitä ratsastetaan eikä muita kuormittavia tekijöitä. Iso suomenhevonen tai puoliverinen painaa n. 500 – 600 kiloa. Hevosen painon voit laskea toisella laskurillamme.

Mitkä asiat vaikuttavat hevosen tai ponin painorajaan?

Hevoset ovat yksilöitä. Vaikka voimme laskureiden avulla laskea keskiarvoja, eivät laskurit koskaan huomioi hevosten yksilöllisiä eroja. Hevosen kuormankantokyky on kurvilineaarinen, eli suhteessa omaan kokoonsa pienemmillä hevosilla ja poneilla on parempi kuormankantokyky kuin isoilla. Hevosen luuston järeys, rakenne, lihas- ja lihavuuskunto, peruskestävyyskunto, terveydentila, ikä, vuodenaika, pohjat joilla ratsastetaan sekä askellajit ovat merkittävimpiä yksilöllisiä tekijöitä jotka vaikuttavat hevosen kykyyn kantaa ratsastajaa. Moniin kuormankantokykyyn vaikuttaviin tekijöihin, kuten varusteiden sopivuuteen, kengitykseen ja työn kuormittavuuteen voimme vaikuttaa omilla valinnoilla, mutta esimerkiksi hevosen vanhoihin vammoihin, rakenteeseen tai ikään emme pysty vaikuttamaan.

kysy kouluttajalta banneri