Kysy kouluttajalta 2023

Onko sinulla asioita joista haluaisit kuulla enemmän esimerkiksi hevosten ruokintaan, varusteisiin, liikkumiseen, kehonhuoltoon tai ratsastukseen liittyen? Haluaisitko tarkennusta johonkin termiin tai vaivaako jokin ristiriitaisuus? Kysy ja me vastaamme.

• Joka kuukauden ensimmäisellä viikolla avaamme kysymyslaatikon. Voit esittää kysymyksesi anonyymisti.
  • Valitsemme kysymyksistä muutamat jatkoon, saatamme yhdistellä samankaltaisia tai toisiaan tukevia kysymyksiä.
  • Kuukauden toisella viikolla voit äänestää kuukauden kysymyksistä jatkoon sen mihin itse haluaisit kuulla vastauksen.
  • Julkaisemme vastauksen jokaisen kuukauden viimeisenä päivänä.

Kysy kouluttajalta kurssi on kaikille avoin ja ilmainen. Hyppää mukaan!

• (Tammikuu) Näkeekö hevosen lihaksistosta jos sitä on ratsastettu ns. väärin, esim iso alakaula? Mistä tietää että satulassa jää riittävästi tilaa trapeziukselle. Kysymyksiin vastaavat hevoshieroja Miisa Wikman sekä satulaseppä Liza Aura.
  • (Helmikuu) Miten parantaa ratsastajan istuntaa ja aktivoida vatsalihakset ratsastaessa? Kysymykseen vastaa ratsukon biomekaniikkaan erikoistunut SRL:n hyväksymä ratsastusvalmentaja Niina Kirjorinne.
  • (Maaliskuu) Miten saada hevonen lopettamaan orimainen pureminen ja näpsiminen sekä naruilla leikkiminen. Kysymykseen vastaa Miisa Wikman.
  • (Huhtikuu) Liberty työskentelyn vastuista ja riskeistä, Tukes Kielo Kestinmäki sekä SRL Minna Peltonen. Turvallisesta maastoilusta vaellusohjaaja Nina Salovaara.
  • (Toukokuu) Ratsastajan paino. Kysymykseen vastaa Miisa Wikman.
  • (Kesäkuu) Kuolainten vaikutus, kovat ja pehmeät kuolaimet. Vastaa Miisa Wikman
  • (Heinäkuu) Jännevamman kuntoutus.
  • (Elokuu) Hevosen muutto, mitä asioita huomioida hevosen muuttaessa paikasta toiseen. Vastaa tallimestari Nina Salovaara, ratsastuskouluyrittäjä Jutta Kolehmainen, sekä hevoshieroja Miisa Wikman.
  • (Syyskuu) Myyttejä hevosten ruokinnasta. Myytteihin vastaa hevostalousagrologi (AMK) Jutta Kolehmainen.