Maastaratsastuksen perusteet

Maastaratsastaen on mahdollista varmistaa jo ennen selkäännousua, että hevonen reagoi rennosti ohjasotteisiin ja että hevonen seuraa ratsastajan pyyntöjä rennosti, keskittyneesti ja mahdollisimman tarkasti. Maastatyöskentely antaa ratsastajalle myös mahdollisuuden hahmottaa hevosen kehonkäyttöä hieman eri näkökulmasta, kuin mitä selästä käsin on mahdollista. Tästä on hyötyä etenkin hevosen asentoa ja tasapainoa hienosäätäessä ja työskentelyn tarkkuutta kehittäessä.

Kuntoutusvaiheessa tai talvikauden rajoittaessa treenimahdollisuuksia maastatyöskentely mahdollistaa kevyen perustyöskentelyn silloinkin, kun ratsain treenaaminen ei onnistu. Sujuva maastatyöskentely mahdollistaa myös etenemisen kohti kokoamistreeniä ja vaikeampia harjoituksia rennosti raippaan ja apuihin suhtautuvalla hevosella. Nuoren hevosen kanssa harjoituksista on apua jo siinä vaiheessa, kun selkään menoa vasta suunnitellaan ja hevonen on kuitenkin tottunut jo varusteisiin.

Tällä kurssilla esimerkkinä on kaksi hevosta, joiden kanssa ei ole harjoiteltu tehtäviä ennen kuvauksia. Harjoitukset ovat siis sellaisia, joita voit heti kokeilla hevosesi kanssa, vaikkei työskentelytapa olisi ennestään tuttu. Tämän kurssin harjoitukset tehdään paikallaan ja käynnissä. Periaatteet pätevät myös ravi- ja laukkatyöskentelyyn taitojen edetessä. Teknisesti vaativampia harjoituksia kuten sivuttaisliikkeitä ja kokoamista tullaan harjoittelemaan erillisellä kurssilla.

Kurssilla on 5 oppituntia ja 10 videota, joilla käydään läpi yhteensä 15 harjoitusta. Harjoitukset soveltuvat kaiken tasoisille hevosille nuorista hevosista alkaen. Harjoitusten avulla pääsee maastaratsastuksessa hyvälle alulle, niistä on apua ohjastuntuman laadun ja hevosen muodon sekä tasapainon kehittämisessä ja ne valmistelevat hevosta ja ratsastajaa teknisesti vaativampien harjoitusten laadukkaaseen suorittamiseen.

Kurssin kouluttaja:

Niina Kirjorinne on SRL:n hyväksymä valmentaja ja ratsukon kehonkäytön asiantuntija, joka on suorittanut Animal Physiotherapist-tutkinnon Englannissa. Niinalla on laaja kansainvälinen koulutuspohja ratsukon biomekaniikkaan, anatomiaan ja liikkeen ongelmien ratkontaan liittyen. Niina on valmentautunut ranskalaisen eversti Carden sekä saksalaisen I-koulutuomari Angelika Frömmingin opissa ja hän yhdistää työssään klassisen ratsastuksen tekniikat, uusimman mittausteknologian mahdollisuudet sekä hevosten dissektioissa kertyneen tietotaidon ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi. Niina kirjoittaa myös suosittua treenin anatomiaan ja tekniikkakorjaukseen keskittyvää artikkelisarjaa #functionalityinequitation Eurodressage-sivustolla

• Alkutilanne ja hevosen asettaminen maasta
  • Tuntuman seuraaminen sivulle taipuen
  • Tuntuman seuraaminen alas ja ylöspäin
  • Ohjasote sivulla seisten
  • Asettaminen sivulla seisten
  • Raippaan suhtautuminen
  • Käden asento, raippamerkki
  • Liikkeellelähtö ja käynti tuntumalla
  • Pysähdys käynnistä
  • Liikkeellelähtö ja raippamerkki
  • Pidätteen ohjasote
  • Niskan ojentaminen käynnissä
  • Ohjasotteiden suunnat
  • Etuosan siirtäminen
  • Takaosan siirtäminen

Kurssi on käytössäsi 12kk heti oston jälkeen. (Kirjautuessasi sisään sivustolle  löydät kurssin omasta profiilistasi).

maastaratsastus
Hevosen jumppaaminen

Maastaratsastuksen perusteet

In-hand työskentelyllä voidaan täydentää treeniä ja kehittää hevosen liikkumista ja ratsastettavuutta. Kurssin harjoitukset johdattavat klassisen in-hand maastatyöskentelyn perusteisiin heti ja helposti toteutettavissa olevilla harjoituksilla. Maastaratsastaen