1. Hevosen lihaksisto

member

Miisa Wikman

Hevoshieroja

Ota Hevoskoulutus.fi seurantaan somessa!

Mainos

Kurssisuositukset

Katso Hevoskoulutus.fi verkkokurssit joita suosittelemme aiheeseen liittyen!

Satulasepän vastaus

member

Liza Aura

Satula- ja valjasseppä

Tammikuu 2023 kysymykset:

Mitä lihaksia ratsuhevoselle pitäisi kasvaa?

Tammikuun “Kysy kouluttajalta” ensimmäinen kysymys on että mitä lihaksia ratsuhevoselle pitäisi kasvaa. Jokainen hevonen lajisuunnasta, rodusta tai iästä huolimatta tarvitsee kaikkia lihaksiaan. Lihaksiston tulisi olla symmetrinen ja tasapainoinen. Hevosen valmennuksella me vaikutamme siihen miten lihakset toimivat mm. millaista voimaa tai nopeutta lihakset tuottavat. Hevosen lihaksisto kehittyy melko nopeasti, sekä hyvässä että pahassa.
Katso videolta hevoshieroja Miisa Wikmanin koko vastaus.

Näkeekö lihaksistosta jos hevosta on ratsastettu väärin?

Hevosen lihaksiston epäsymmetriat voivat olla seurausta monesta eri asiasta. Ne voivat olla seurausta epäsopivista varusteista, huonosta kavionhuollosta, sairauksista tai vammoista. Hevosen peruskestävyys- ja lihavuuskunto vaikuttavat merkittävästi siihen miltä lihakset näyttävät ulospäin. Epäsymmetriat, kuten vahva alakaula tai heikentynyt ylälinja, voivat olla myös seurausta ratsastus- tai ajotavasta sekä liian voimakkaasta tuntumasta. Katso videolta koko vastaus.

Mistä näkee ettei satula paina trapeziusta?

Satulan etukaaren tehtävä on estää satulan etuosaa painumasta säkää sekä trapezius lihasta vasten. Satuloiden etukaaret ovat eri mallisia ja levyisiä ja se tulisikin valita hevosen rakenteen ja lihaskunnon mukaan. Myös satulan rungon leveydellä on merkitystä trapezius lihaksen toiminnassa. Säkätilan sekä etukaaren ja hevosen välinen tila on aina yksilöllinen ja riippuu osittain mm. hevosen tavasta liikkua. Katso videolta satulaseppä Liza Auran tarkemmat ohjeet.

Milloin tarvitaan trapezius padia?

Kaikissa romaaneissa ja satulan alle laitettavissa lisävarusteissa tulisi huolehtia että niille on riittävästi tilaa eivätkä ne aiheuta puristusta. Pahimmillaan ne voivat pienentää säkätilaa sekä etukaaren alle jäävää tilaa jolloin ne aiheuttavat pistemäistä painetta hevosen lihaksistolle. Katso lisää aiheesta videolta.

Ota Hevoskoulutus.fi seurantaan somessa!

Mainos